Een bedrijfsfotograaf inhuren, zo doe je dat!

Mensen zijn visueel ingesteld en vormen altijd een eerste indruk aan de hand van beeldinformatie en fotomateriaal. Voor een consistente kwaliteit van foto's is het daarom verstandig uw bedrijfsreportage te laten maken door een professionele bedrijfsfotograaf met ervaring in het vastleggen van een sterk bedrijfsprofiel. Maar hoe kies je nou de fotograaf die bij jou past? In dit blog geef ik je 5 tips.


1. Formuleer zo specifiek mogelijk je beoogde foto-opdracht

Waarom ben je precies op zoek naar een bedrijfsfotograaf? Heb je behoefte aan nieuwe frisse beelden voor je website en ben je daarom op zoek naar een eenmalige serie van jouw gebouw, product, dienstverlening en medewerkers? Of wil je maandelijks portretten van nieuwe collega's voor jullie interne nieuwsbrief? Of zoek je juist iemand die jouw bedrijfsevent wil vastleggen. Het helpt enorm als je hier omlijnde ideeën bij hebt, inclusief datum, tijd, aantal foto's en onderwerpen. Met deze informatie in je achterhoofd kun je nauwkeuriger een fotograaf briefen of een pakket kiezen die past bij je vraag.


2. Zoek naar mogelijke kandidaten via eigen netwerk en Google

De kans is groot dat je ergens anders al foto's hebt gezien die je aanspreken: op een website, op social media of via Whatsapp. Raadpleeg dan ook vooral je eigen netwerk naar goede ervaringen met een bedrijfsfotograaf. Uiteraard kun je kunt natuurlijk ook Google die zoekopdracht van 'bedrijfsfotograaf drenthe' geven. Bedenk vooraf wel of je een specialist of een generalist zoekt als bedrijfsfotograaf. Of wellicht maakt je dit niet uit. Persoonlijk ben ik als bedrijfsfotograaf primair gericht op bedrijven in de industrie, techniek, logistiek en maritieme sector. Neemt niet weg dat ik ook voor andere sectoren actief ben.

3. Vergelijk portfolio's van verschillende bedrijfsfotografen

Je hebt een shortlist aan interessante bedrijfsfotografen gevonden en je hebt hun werk bekeken. Kans is groot dat er een behoorlijke diversiteit in hun portfolio zit. De stijl van fotograferen is hoogstwaarschijnlijk anders, dus hoe beoordeel je dit objectief? Het is wel goed om te beseffen dat de stijl van fotograferen veelal door klantwensen wordt ingegeven, dus staar je hier niet blind op. Maar een foto die niet in-focus is, bewogen is of veel te enthousiast is nabewerkt qua verzadiging vallen wat mij betreft sowieso af... Rest de kwaliteit-vraag: kan die fotograaf met veelal portretfoto's wel die interieurshoot doen die jij zoekt?


4. Spreekt de manier van werken je aan?

Het kan helpen om de manier van werken door een fotograaf in je besluitvorming mee te nemen. Hoe gaat de bedrijfsfotograaf te werk? Het kan zijn dat jij voor jouw campagne op zoek bent naar een bepaalde sfeer. Een fotograaf die gewend is aan intake-gesprekken en het werken met mood-boards kan dan in je voordeel zijn. Of neem je genoegen met een recht-door-zee fotograaf die een uur komt fotograferen, zijn beelden maakt en deze binnen de deadline keurig aan je oplevert per mail? Omdat ik het belangrijk vind dat mijn klanten weten waar ze aan toe zijn, communiceer ik helder op mijn website mijn manier van werken. Hiermee voorkom je nare verassingen.


5. Laat je gevoel spreken

Tenslotte is je gevoel uiteraard de doorslaggevende factor. Portfolio zit snor, werkwijze is akkoord, maar als je dagen op een mail of antwoord moet wachten, een website niet betrouwbaar oogt of je op één of andere manier geen goed gevoel hebt, moet je hier beslist naar luisteren.


Kortom: het kost even tijd om portfolio's te vergelijken en alle informatie te beoordelen. Probeer hierbij tussen de regels door te lezen bij wat een bedrijfsfotograaf laat zien en vertelt. Heb jij nog een gouden tip? Laat het weten in de comments.

© 2020 Guus van der Linde  |  info@guusvanderlinde.nl  |  06 - 29 47 52 62  |  Assen - Drenthe - Nederland  |  Algemene voorwaarden  |  Privacy